Dinsdag 9 mei 2023 - Madame Tussaud’s en naar huis

De dag van vertrek is aangebroken, dus dit wordt de laatste update van deze vakantie, helaas… Ons vliegtuig vertrekt vanavond om 18.35, maar we moeten al om 10.00 uur het appartement uit. We mogen de koffers laten staan tot uiterlijk 13.00 uur. We hebben bedacht dat we in de tussentijd nog net een bezoekje kunnen brengen aan Madame Tussaud’s bij Time Square in de buurt, Jasper wil daar heel graag naar toe. Zo vroeg op de dag staat er nog geen rij buiten, dus we hoeven niet te wachten. Van boven naar beneden lopen we de vijf verdiepingen met wassen beelden af en maken véél foto’s 😊

Nog een laatste foto van de overkant van de Hudson River met het parkje in onze straat op de voorgrond en dan moeten we echt vertrekken naar JFK Airport. We bestellen een Uber en een prachtige grote Chevrolet Suburban komt binnen vijf minuten voorrijden. We waren op voorhand bang dat de bagage misschien niet zou passen, maar hier past het wel twee keer in. De afstand is zo’n 34 kilometer en dat zou bij normaal verkeer in een ruim half uur te doen moeten zijn, maar met de heksenketel van verkeer in en om New York doen we er anderhalf uur over… Gelukkig hebben we tijd genoeg en zitten we in een comfortabele auto.

Nog wat eten op het vliegveld want van het vliegtuig-eten worden we meestal niet blij,  en dan is het echt afgelopen. Precies op tijd vertrekken we weer richting Amsterdam….

Maandag 8 mei 2023 - Central Park en Top of the Rock

Vandaag stond er een wandeling door Central Park op het programma. Bewaard tot de laatste dag, omdat het vandaag mooi weer is én de meeste New Yorkers weer aan het werk zijn, dus geen afgeladen vol park naar we hopen. Maar Hans voelt zich sinds gisteren niet echt fit, zacht uitgedrukt, dus we spenderen de ochtend nog in ons appartement. Tegen een uur of twaalf lijkt het toch iets beter te gaan, en heel de dag binnen zitten, is ook een beetje jammer, dus we gaan toch naar Central Park en gaan daar een ingekorte versie van de wandeling lopen met wel wat hoogtepunten. Het vervoer met bus en metro gaat soepel, dus dat werkt ook mee vandaag. De metro zet ons af naast Central Park en achtereenvolgens lopen we langs het Dakota gebouw (gebouw waar John Lennon woonde), Strawberry Fields met het Image mozaïek (ter ere van John Lennon), Wagner Cove,  Bethesda Fountain en Bethesda Terrace (wens van Jasper, heeft hij gezien in de film John Wick), Bow Bridge en door het bosrijke the Ramble (waar Jasper een verborgen grot zoekt en vindt).

Daarna plakken we toch nog even het derde uitzichtplatform erachteraan. Top of the Rock is vlak in de buurt en makkelijk te bereiken met een rechtstreekse metrolijn. Vanaf deze toren kun je alle kanten op kijken in Midtown Manhattan en het is ook de enige met uitzicht op Central Park. Er zijn echter recentelijk wel wat wolkenkrabbers bijgebouwd, die het zicht op Central Park toch enigszins blokkeren, dus dat uitzicht is niet meer zo mooi als geweest is. Het is wel het enige uitzichtplatform waar je in de openlucht zonder glazen wanden ervoor foto’s kunt maken. Wel duur, weer $125 armer staan we na een uurtje weer beneden… Wij vonden deze de minste van de drie; SUMMIT One staat bij ons met stip bovenaan.

Daarna is het weer genoeg voor vandaag; het is vijf uur en we gaan weer naar ons appartement. Jasper heeft zo’n zin om nog een keertje sushi te eten, dat hij het ervoor over heeft om zelf de 25 trappen naar beneden én weer naar boven te lopen om het eten te gaan halen. Bikkel! Na het eten pakken we vast de koffers zover mogelijk weer in voor vertrek morgen…

Zondag 7 mei - Brooklyn

Wederom is het op zondag rond 12.00 uur lastig om een bus te krijgen om naar Port Authority te gaan, de eerste twee rijden ons weer vrolijk voorbij… wat een gedoe in het weekend. Opeens komt er een wit busje voorrijden waar een dame instapt, die ook op de bus stond te wachten. Dat moet de zogenaamd Jitney zijn, waar we in het “huisboek” al over gelezen hadden. Privé busjes die op verschillende plekken stoppen, alleen met cash betaald kunnen worden en ook een beetje krakkemikkig zijn 😊. Die nemen wij ook! Krakkemikkig is het zeker, je voelt elke hobbel in de weg, maar we komen wel waar we zijn moeten. Vanaf Port Authority rijden we met de metro door naar Brooklyn. Deze metro pakt vandaag echter een andere route dan gebruikelijk en we komen één halte verder uit dan we eigenlijk moesten zijn. Nou ja, dan maar een stukje terug lopen. Een beetje trubbelig is het wel vandaag met het vervoer…

We lopen een korte route door Brooklyn: langs een uitzichtpunt op de Manhattan Bridge (waar je tussen de pijlers precies het Empire State Building in de verte kunt zien staan), naar Time Out Market voor een korte lunchstop, over Pebble Beach en door Brooklyn Bridge Park.

Daarna lopen we naar de ferry op Pier 1 om daarmee via een aantal stops over de East River naar Roosevelt Island te varen. Van daaruit kun je namelijk weer met een kabelbaan naar Manhattan terug, en dat leek ons wel leuk om te doen. Op deze manier hebben we ook nog een “rivier-cruise” voor een fractie van de prijs die je voor een commerciële boottocht op de East River betaalt.

Op de terugweg naar huis komt voor Jasper het hoogtepunt van de dag: hij vindt in de supermarkt op Port Authority eindelijk de Pringles met pizzasmaak die hij al de hele vakantie zoekt; helemaal happy!

Zaterdag 6 mei 2023 - Greenwich Village en High Line

De jas kan vandaag voor het eerst in het appartement blijven liggen; het is 23 graden en het zonnetje schijnt uitbundig, dus heerlijk wandelweer. En dat komt mooi uit, want een wandeling over de High Line staat op het planning voor vandaag. We hebben veel gelopen, maar vooral het einde was killing; daarover later meer…

Deze keer brengt níet de bus ons naar Port Authority, want nadat drie bussen ons vriendelijk maar beslist hebben afgewezen vanwege “vol” bellen we maar weer eens een Uber om ons naar het startpunt voor vandaag te brengen, het Flatiron Building bij Madison Square Park. Die blijkt helaas in de steigers te staan, dus iets minder mooie foto’s dan gehoopt… Ook nemen we daar even een kijkje in de Lego Store, waar bouwwerken binnen staan van tienduizenden legostukjes!

Dan gaan we verder met de metro naar Washington Square Park, waar aan een zijkant van het park de Washington Square Arch staat. Op het juiste punt kun je nét het Empire State Building eronderdoor zien. Het is er ontzettend druk; de hele buurt lijkt uitgelopen om de eerste lekker warme dag te vieren in het park.

Volgende bestemming is de High Line. De route hiernaar toe vanaf Washington Square Park voert ons door Greenwich Village, een hippe buurt met mooie huizen met veel kenmerkende brandtrappen. Hier staat aan Bedford Street ook het smalste huisje van de stad, slechts 2,9 meter breed. Wel met vier verdiepingen, maar toch. Het is te koop momenteel; voor slechts $ 4,2 miljoen ben je de nieuwe eigenaar van 92 vierkante meter woonruimte…

Bij de High Line aangekomen blijkt het ook hier best druk te zijn en het is dus een beetje file lopen hier en daar, helaas. De High Line is een redelijk nieuw stadspark, dat gemaakt is op de plaats waar vroeger een verhoogde spoorlijn door de stad liep. Je loopt dus iets boven straatniveau, tussen de hoge gebouwen door, en hebt op veel plaatsen uitzicht op de straten beneden.

Uiteindelijk komt de High Line uit bij Hudson Yards en de Vessel. Die laatste is een kunstzinnig gebouw en was altijd een droom voor fotografen, tot het in 2019 is gesloten voor publiek. Er hadden in twee jaar tijd vier mensen zelfmoord gepleegd door ervan af te springen en dat vonden ze hier niet zo fijn. Dus nu is alleen de begane grond nog toegankelijk. Een paar leuke foto’s zijn er nog wel te maken, maar niet meer zo artistiek als vroeger.

Dat was de laatste stop, daarna lopen we door naar de haven waar vanaf Pier 78 een veerboot vertrekt naar  New Jersey, vlak bij ons huis, dus dat is lekker makkelijk. Dachten we. Na aankomst in de ferry terminal bestellen we eerst wat sushi bij een restaurant daar, en nemen dat mee terug naar ons huis. Máár… dat ligt dus een stuk hoger dan de haven en daarvoor moeten we niet alleen tien minuten lopen, maar ook zo’n 25 (vijf-en-twintig!) trappen beklimmen….. daar hadden we even geen rekening mee gehouden. Half dood kwamen we in ons appartement aan, waar we óók nog de trappen naar de vijfde verdieping moesten nemen. Gelukkig is het eten wel heel erg lekker, dus daar werden we wel weer blij van…